2009年11月7日土曜日

第五ポッドキャスト


ポッドキャストはここです!

マイケル・ランドウ
『Tales From The Bulge』

マイケル・ランドウは1980年代から1990年代にかけて、セッションプレイヤーとして大きな成功を収めた。ピンク・フロイド、マイルズ・デイヴィス、ロッド・スチュワートなどの大物の作品に起用される人気ミュージシャンとなった。日本人ミュージシャンの作品にも参加しており、矢沢永吉、氷室京介、浜田麻里等のレコーディングに参加している。1990年代からは自身のソロ活動やバンド活動も精力的にこなすようになり、1990年には初のソロアルバム『Tales From The Bulge』を発表。

1993年ごろに私が御茶ノ水のディスクユニオンの安売りコーナーでそのアルバムを見付けた。『名前聞いたことあるな〜』みたいなかんじで、1000円で買った。最初聴いた時はあまり感動しなかった。『1980年代くさい』と思った。たしかに、今聴いても、とくにドラムズの音とコーラスを使っているバック・ギターがちょっと物足りないけれども、ランドウの曲とプレィとユーモアに負ける。

ほかのギター・アルバムと違って、『Tales From The Bulge』の曲はギターソロのためだけじゃなくて、メロディーのためにある。曲の流れもちゃんとあるし、フックも頭に残る。そして、やり過ぎなギターソロは全く無い。『ギターの素晴らしいテクニックを見せよ!』って考えているギタリストは多いけど、ランドウはソロアルバムの時でもさすがにティームプレィヤーです。

Michael Landau
Tales From The Bulge

One of the most recorded guitarists of the last 30 years, Michael Landau is a key figure of the booming LA session scene of the '80s and early '90s. He has appeared on albums by a diverse range of artists from Miles Davis to Pink Floyd to Rod Stewart and hundreds more as well as touring with Joni Mitchell, James Taylor, Boz Scaggs & Crusty favourite, Robben Ford. In 1989, he began recording his first solo album, Tales from the Bulge. Eventually released in 1990 in Japan & the US, the album features contributions from Vinnie Colaiuta and jazz legend, Wayne Shorter, among others.

I stumbled across this album while browsing the cut-out bins at Disk Union in Ochanomizu, not long after I first arrived in Japan in 1993. I had a vague recollection of his name, largely through his connection with session legend & Toto guitarist, Steve Lukather. Deciding that it was probably worth the 1000 yen they were asking, I picked it up.

To be honest, its charms were not immediate and tended to be clouded in an '80s production haze. The heavily processed drums and that chorus sound (for which Landau is held in high regard in certain guitar geek circles) tend to date the album. After further listens, however, the strength of the compositions and the sheer tastiness of Landau's playing make up for any production deficiencies.

He avoids flash. The compositions are not mere vehicles to showcase superior technique but, rather, actual songs with catchy melodies that tell a story. The solos are short, focused and complement the compositions. Where other players feel the need to 'hit the ground running', as it were, with gratuitous displays of chops, Landau lays down a few choice, bluesy bends and gradually builds to a satisfying climax.

For more information about Michael Landau, check out http://www.myspace.com/michaellandau and http://www.mikelandau.com/

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